Zaključak + literatura

Koncept postmodernizma vrlo je koristan za razumijevanje suvremene popularne glazbe i kulture, osobito ako ga se primijeni na stvaralaštvo grupe kao što je Radiohead, jer pomaže objasniti povezanosti i paralele između različitih područja kulture koja pokazuju međusobne utjecaje. Radiohead se opire stereotipima popularne i rock glazbe na brojne načine – od eksperimentiranja u samoj glazbi, preispitujući granice između žanrova korištenjem raznovrsne instrumentacije te instrumentalizacijom i fragmentizacijom pjevačkoga glasa, ali i miješanjem „uzvišenog“ i „trivijalnog“, preko osviještenog odnosa prema glazbenoj industriji i glazbenom djelu kao proizvodu, do inovativnih postupaka na području likovne umjetnosti i glazbenog videospota. Istovremeno, na postmodernistički način prihvaćaju svoju vlastitu uronjenost u svijet glazbene industrije i masovne kulture, nastojeći iskoristiti upravo sredstva te iste kulture kako bi ju kritizirali ili propitkivali.

Ono što je najuzdubljivije jest činjenica da se radi o grupi koja još uvijek stvara i pred kojom su zacijelo još godine utjecajnog i inovativnog stvaralaštva:

„10 years ago we were all collectively (that’s the band) in the land of Kid A. And although hugely proud of that record, it wasn’t a fun place to be. What’s reassuring now, is that we are most definitely a different band, which should therefore mean that the music is different too and that is the aim of the game…keep it moving.“[1]

[Prije deset godina svi smo kolektivno (dakle, bend) bili u svijetu albuma Kid A. I iako smo neizmjerno ponosni na tu ploču, to nije bilo veselo razdoblje. Ono što je ohrabrujuće jest da smo sada definitivno drugačiji bend, što bi stoga trebalo značiti da je i glazba drugačija i upravo je to svrha ove igre…kretati se naprijed.]

Sve ovo čini Radiohead relevantnom i raznovrsnom temom i za buduća istraživanja.


[1] O’Brien, Ed, A rant and some other stuff, http://www.radiohead.com, 19. prosinca 2009. (pristup: 16. veljače 2010.).

DISKOGRAFIJA RADIOHEADA – studijski albumi

(Za potpunu diskografiju pogledati ovdje.)

  1. Pablo Honey (1993, Parlophone/EMI, CDPSC 7360)
  2. The Bends (1995, Parlophone/EMI, CDPCS 7372)
  3. OK Computer (1997, Parlophone/EMI, CDNODATA 02)
  4. Kid A (2000, Parlophone/EMI, CDKIDA 1)
  5. Amnesiac (2001, Parlophone/EMI, CDFHEIT 45101)
  6. Hail to the Thief (2003, Parlophone/EMI, 5845432)
  7. In Rainbows (2007, Xendless_Xurbia/XL Recordings XLCD 324)
  8. The King of Limbs (2011, TBD Records)

POPIS LITERATURE

  1. Achenbach, Matthias, Professionelle Rockmusiker zwischen Musikalität und Geschäft, u: Kleinen, Günter (ur.), Begabung und Kreativität in der populären Musik, Beiträge zur Musikpsychologie, Münster: Lit Verlag, 2003, str. 125-152.
  2. Adorno, Theodor W. i Horkheimer, Max, Dijalektika prosvjetiteljstva (prev. Nadežda Čačinović-Puhovski), Sarajevo: „Veselin Masleša“, 1989.
  3. Adorno, Theodor W., The Culture Industry: Selected Essays on Mass Culture, London and New York: Routledge Classics, 2001.
  4. Appen, Ralf von i Doehring, André, Künstlichkeit als Kunst. Fragmente zu einer postmodernen Theorie der Pop- und Rockmusik, u: Phleps, Thomas (ur.), Beiträge zur Popularmusikforschung 27/28: Populäre Musik im kulturwissenschaftlichen Diskurs II, Karben: ASPM, 2001, str. 13-33.
  5. Appignanesi, Richard i Garratt, Chris, sa Sardarom, Ziauddinom i Curryem, Patrickom, Postmodernizam za početnike (prev. Jadranka Pintarić), Zagreb: Naklada Jesenski i Turk, 2002.
  6. Baudrillard, Jean, Simulacija i zbilja (prev. Gordana V. Popović), Zagreb: Naklada Jesenski i Turk, Hrvatsko sociološko društvo, 2001.
  7. Benjamin, Walter, Umjetničko djelo u razdoblju tehničke reprodukcije, u: Estetički ogledi (prev. Truda Stamać i Snješka Knežević), Zagreb: Školska knjiga, 1986, str. 125-151.
  8. Berland, Jody, Sound, Image and Social Space: Music Video and Media Reconstruction, u: Frith, Simon, Goodwin, Andrew i Grossberg, Lawrence (ur)., Sound and Vision: The Music Video Reader, London i New York: Routledge, 1993, str. 25-43.
  9. Bonz, Jochen, Sampling: eine postmoderne Kulturtechnik, u: Jacke, Christoph, Kimminich, Eva i Schmidt, Siegfried J. (ur.), Kulturschutt. Über das Recycling von Theorien und Kulturen, Bielefeld: transcript Verlag, 2006, str. 333-353.
  10. Brackett, David, Interpreting Popular Music, Berkeley and Los Angeles: University of California Press, 2000.
  11. Byrne, David, David Byrne and Thom Yorke on the Real Value of Music, Wired, 18. prosinca 2007. (pristup: 24. siječnja 2010.).
  12. Büsser, Martin, Avantgardistische Aspekte der Popkultur, u: Rösing, Helmut, Schneider, Albrecht i Pfleiderer, Martin (ur.), Musikwissenschaft und populäre Musik: Versuch einer Bestandsaufnahme, Hamburger Jahrbuch für Musikwissenschaft; sv. 19, Frankfurt am Main: Lang, 2002, str. 319-325.
  13. Butler, Christopher, Postmodernizam (prev. Dušan Janić), Sarajevo: Šahinpašić, 2007.
  14. Chase, Gilbert, America’s Music: From the Pilgrims to the Present, Champaign: University of Illinois Press, 1992.
  15. Clarke, Martin, Radiohead: Hysterical and Useless, London: Plexus, 2006.
  16. Connor, Steven, The Cambridge Companion to Postmodernism, Cambridge: Cambridge University Press, 2004.
  17. Danuser, Hermann, Glazba 20. stoljeća (prev. Nikša Gligo), Zagreb: HMD, 2007.
  18. Doonwood, Stanley, Dead Children Playing. A Picture Book By Stanley Donwood & Dr. Tchock, London: Verso, 2007.
  19. Dragaš, Aleksandar, Amnesiac (recenzija). (pristup: 16. veljače 2010.).
  20. Ether Festival. (pristup: 1. veljače 2010.).
  21. Fiorelli, Lindsey, Fitter Happier Rolling a Large Rock Up a Hill, u: Forbes, Brandon W. i Reisch, George A. (ur.), Radiohead and Philosophy. Fitter Happier More Deductive, Chicago i La Salle: Open Court, 2009, str. 229-237.
  22. Footman, Tim, Hyperreally Saying Something, u: Forbes, Brandon W. i Reisch, George A. (ur.), Radiohead and Philosophy. Fitter Happier More Deductive, Chicago i La Salle: Open Court, 2009, str. 251-262.
  23. Frith, Simon, Why Do Songs Have Words?, u: Kaden, Christian i Mackensen, Karsten (ur.), Soziale Horizonte von Musik. Ein kommentiertes Lesebuch zur Musiksoziologie, Kassel: Bärenreiter-Verlag, 2006, str. 157-174.
  24. Gligo, Nikša, Problemi Nove glazbe 20. stoljeća: Teorijske osnove i kriteriji vrednovanja, Zagreb: MIC, 1987.
  25. Gligo, Nikša, Zvuk – znak – glazba: rasprave oko glazbene semiografije, Zagreb: MIC, 1999.
  26. Gombrich, Ernst H., Povijest umjetnosti (prev. Jasenka Šafran), Zagreb: Golden Marketing, 1999.
  27. Grbin, Sanja, San o glazbi vidljive svjetlosti, u: Belina, Mirna i Kožul, Marina (ur.), 25 FPS –  internacionalni festival eksperimentalnog filma i videa – katalog festivala, Zagreb: 25 FPS udruga za audiovizualna istraživanja, 2007, str. 216-218.
  28. Greenwood, Jonny, intervju za New York Times, 16. siječnja 2008., (pristup: 14. veljače 2010.).
  29. Griffiths, Dai, OK Computer, London i New York: Continuum, 2004.
  30. Habermas, Jürgen, Die Moderne – ein unvollendetes Projekt, u: Die Zeit, 19. rujna 1981., str. 47-48.
  31. Hainge, Greg, To(rt)uring the Minotaur: Radiohead, Pop, Unnatural Couplings, and Mainstream Subversion, u: Tate, Joseph (ur)., The Music and Art of Radiohead, Hants: Ashgate, 2005, str. 62-84.
  32. Hansen, Mark B. N., Deforming Rock: Radiohead’s Plunge into the Sonic Continuum, u: Tate, Joseph (ur)., The Music and Art of Radiohead, Hants: Ashgate, 2005, str. 62-84.
  33. Hornby, Nick, Beyond the Pale, The New Yorker, 30. listopada 2000., ulomak. (pristup: 16. veljače 2010.).
  34. http://radiohead.com.
  35. Jameson, Frederic, The Cultural Turn: Selected Writings on the Postmodern, 1983-1998, New York: Verso, 1998.
  36. Jauk, Werner, Der Sound des hedonisch-performativen Körpers und das Spiel der Elektrogitarre, u: Krieger, Franz i Hoffmann, Bernd (ur.), Jazzforschung/Jazz Research, br. 39 (Svečano izdanje povodom 60. rođendana Franza Kerschbaumera), Graz: ADEVA, 2007, str. 273-289.
  37. Jauk, Werner, Multisensorische Künste. Musikalisierung der Künste des „common digit“ und der „re-defined body“, u: Droschl, Sandro, Höller, Christian i Wiltsche, Harald A. (ur.), Techno – Visionen. Neue Sounds, neue Bildräume, Wien/Bozen: Folio-Verlag, 2005, str. 94-111.
  38. Kaye, Bradley, Kid A as a Musing on the Postmodern Condition, u: Forbes, Brandon W. i Reisch, George A. (ur.), Radiohead and Philosophy. Fitter Happier More Deductive, Chicago i La Salle: Open Court, 2009, str. 241-250.
  39. Koehler, Adam, The Mutilation of Voice in „Kid A“ (Or, My John Mayer Problem), u: Forbes, Brandon W. i Reisch, George A. (ur.), Radiohead and Philosophy. Fitter Happier More Deductive, Chicago i La Salle: Open Court, 2009, str. 193-202.
  40. Kösch, Sascha, Ein Review kommt selten allein…, u: Bonz, Jochen, (ur.), Sound-Signatures, Frankfurt/Main: Suhrkamp, 2001, str. 173-189.
  41. Kramer, Jonathan, The Nature and Origins of Musical Postmodernism, u: Lochhead, Judy i Aunder, Joseph (ur.), Postmodern Music/Postmodern Thought, New York: Routledge, 2002, str. 13-26.
  42. Lansky, Paul, my radiohead adventure (pristup: 20. prosinca 2009.).
  43. Lansky, Paul, My Radiohead Adventure, u: Tate, Joseph (ur)., The Music and Art of Radiohead, Hants: Ashgate, 2005, str. 168-176.
  44. Leblanc, Lisa, „Ice Age Coming“: Apocalypse, the Sublime, and the Paintings of Stanley Donwood, u: Tate, Joseph (ur.), The Music and Art of Radiohead, Hants: Ashgate, 2005, 85-101.
  45. Longhurst, Brian, Popular Music and Society, Cambridge: Polity Press, 1995.
  46. Lyotard, Jean-François, Odgovor na pitanje: što je postmoderna? (prev. Boris Buden), u: Flego, Gvozden i Kuvačić, Ivan (ur.), Postmoderna: nova epoha ili zabluda?, Zagreb: Naprijed, 1988, str. 233-243.
  47. McCaffery, Larry, White noise/White Heat. (pristup: 13. veljače 2010.).
  48. McCaffery, Larry, Rock i postmodernizam, Zarez, br. 217, 2007. (pristup: 4. veljače 2010).
  49. Negus, Keith i Pickering, Michael, Creativity and musical experience, u: Hesmondhalgh, David i Negus, Keith (ur.), Popular Music Studies, London: Arnold, 2002, str. 178-190.
  50. Pfeiler, Heide, „Zwischen Bits und Brummton“. Zum Wandel der Musiktechnologie in der Popularmusik, u: Rösing, Helmut (ur.), Beiträge zur Popularmusikforschung. Stationen populärer Musik: Vom Rock ‘n’ Roll zum Techno, br. 12, Baden-Baden: ASPM, 1992, str. 36-45.
  51. Rötter, Günther, Videoclips und Visualisierung von E-Musik, u: Kloppenburg, Josef (ur.), Musik Multimedial. Filmmusik, Videoclip, Fernsehen, Handbuch der Musik im 20. Jahrhundert,  sv. 11, Laaber: Laaber-Verlag, 2000, str. 261-294.
  52. Schneiderman, Davis, „We got Heads on Sticks / You got Ventriloquists“: Radiohead and the Improbability of Resistance“, u: Tate, Joseph (ur.), The Music and Art of Radiohead, Hants: Ashgate, 2005, str. 15-37.
  53. Shaffer, Kris, „A Delicate Balance“: Music Theory, New Musicology, and the Analysis of Sound in Radiohead’s Like Spinning Plates, Yale University, 2007,.
  54. Tate, Joseph, Radiohead’s Antivideos: Works of Art in the Age of Electronic Reproduction, u: Tate, Joseph (ur)., The Music and Art of Radiohead, Hants: Ashgate, 2005, str. 103-117.
  55. Tate, Joseph, We (Capitalists) Suck Young Blood, u: Forbes, Brandon W. i Reisch, George A. (ur.), Radiohead and Philosophy. Fitter Happier More Deductive, Chicago i La salle: Open Court, 2009, str. 111-121.
  56. Thompson, Michael, The Signature of Time in „Pyramid Song“, u: Forbes, Brandon W. i Reisch, George A. (ur.), Radiohead and Philosophy. Fitter Happier More Deductive, Chicago i La Salle: Open Court, 2009, str. 221-228.
  57. Thom Yorke Talks About Life in the Public Eye, radijski intervju emitiran 12. srpnja 2006. (pristup: 14. listopada 2009.).
  58. Turenne, Martin, Interview with Colin (7. lipnja 2001.), citirano u: Hansen, Mark B. N., Deforming Rock: Radiohead’s Plunge into the Sonic Continuum, u: Tate, Joseph (ur)., The Music and Art of Radiohead, Hants: Ashgate, 2005, str. 119.
  59. Warner, Timothy, Pop Music – Technology and Creativity. Trevor Horn and the Digital Revolution, Hants: Ashgate, 2003.
  60. Weibel, Peter, Von der visuellen Musik zum Musikvideo, u: Body, Veruschka i Weibel, Peter (ur.), Clip, Klapp, Bum. Von der visuellen Musik zum Musikvideo, Köln: DuMont, 1987, str. 52-163.
  61. White, Curtis, Kid Adorno, u: Tate, Joseph (ur.), The Music and Art of Radiohead, Hants: Ashgate, 2005, str. 9-14.
  62. Williams, Eliza, Stanley Donwood on In Rainbows, 10. listopada 2007. (pristup: 16. veljače 2010.).
  63. Žižek, Slavoj, The Fragile Absolute, or Why is the Christian Legacy Worth Fighting For?, London: Verso, 2000.

Odgovori

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava / Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava / Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava / Izmijeni )

Google+ photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google+ račun. Odjava / Izmijeni )

Spajanje na %s